Isnin, 28 Mac 2011

~BICARA SEKEPING HATI~

~Bicara Sekeping Hati....~

Semusim sudah kehadiranku di ruang maya ini...bertapak di sini bersama matlamat yang tersendiri...aku sendiri tidak menyangka akan terus di sini sehingga ke saat ini...

Buat seketika waktu dahulu...di saat masih mentah dengan FB...di hati ini hanya tersimpan satu impian dan hasrat...mengharapkan agar bisa kutemui kembali teman-teman dan juga sahabat-sahabat yg telah lama terpisah...jua ingin kujumpa kembali bekas anak-anak didikku yang pernah aku bimbing asuh dan ajar suatu ketika dahulu....

Alhamdulillah...dengan redha-Nya Allah swt...aku mampu menjalinkan kembali sillaturrahim bersama teman-teman persekolahanku dulu...bertaut kembali ikatan persahabatan lalu...biarpun telah sekian lama tidak bersua muka bertatap mesra...akhirnya, berjaya mengumpulkan sebahagian daripadanya dalam Majlis Reunion...syukur sangat-sangat dengan kurniaan Allah swt ini...

Di medan ini juga...aku berkesempatan bertemu kembali dengan bekas anak2 didikku yang amat aku sayangi dn kasihi...biarpun semakin menginjak usia...namun aku amat bersyukur kerna mereka masih ingat dan kenal pada diriku ini...dan yang paling menggembirakan serta membanggakan diriku ialah...apabila mereka kini telah berjaya dalam kerjaya masing-masing...

dengan menjawat jawatan-jawatan penting...tahniah di atas kejayaan kalian semua...cikgu amat bersyukur dan berbangga sekali...

Tanpa aku sedari...ruang maya ini juga menjadi tempat untuk aku meneruskan aktiviti seniku...di sini aku berasa selesa untuk menzahirkan kata-kata berupa nukilan dan juga puisi untuk tatapan bersama...suatu keadaan yg tidak sempat aku lakukan seketika dahulu....impianku untuk berkarya seringkali terkandas di tengah jalan...tapi kini, aku mampu melakukannya....dan aku amat gembira dengan perkembangan ini...impian dan hasratku tercapai jua akhirnya...semuanya dengan redha-Nya Allah swt...alhamdulillah

Di ruang maya FB ini juga...aku dapat mengenali ramai insan-insan yang teristimewa...mengenali mereka mendekati mereka membimbing mereka serta mengasihi dan menyayangi mereka seikhlas rasa tanpa curiga dan prasangka...aku bahagia apabila dengan secebis perhatianku..aku mampu menceriakan mereka dan menggembirakan hati mereka...membebaskan mereka daripada terus bergelumang dengan kemelut emosi yang sarat...aku tak minta dipuji...aku tak minta disanjung...apa yang aku lakukan adalah semata-mata kerana Allah swt dan sekadar memenuhi tanggungjawab sosialku...ini juga merupakan amanah yg perlu aku galas dengan sebaiknya dan tidak sesekali mempersiakannya....

Alhamdulillah...dengan izin-Nya, nukilan-nukilan yang aku zahirkan itu...mampu memberi semangat dan inspirasi kepada mereka...terima kasih semua kerna sudi menyokong setiap nukilan yang aku paparkan di wall FB ku...aku rasa puas apabila aku dapat membantu insan-insan lain yang benar-benar memerlukan dokongan dorongan bimbingan dan kasih sayang...aku ikhlas melakukan semua itu tanpa mengharapkan apa-apa ganjaran peribadi...memadailah dengan jalinan ukhwah dan kasih sayang...

'bahagia melihat kebahagiaan insan lain...' inilah yg sering aku lakukan...sentiasa berusaha untuk lakukan yang terbaik demi kebahagiaan insan-insan di sekelilingku....biarpun kadang kala aku juga goyah dan hampir rebah di saat aku diterjah dengan pelbagai ujian dan dugaan...namun, aku ketepikan semua itu...yang paling utama, aku ingin melihat kegembiraan dan kebahagiaan di hati insan-insan di sekelilingku....aminnn

Namun...dalam kegembiraan dan kebahagiaan yang aku kecapi di saat ini bersama insan-insan yang aku sayang serta warga FB....hatiku begitu hiba dan luluh sekali apabila ditohmah dan difitnah dengan ungkapan kata yang benar-benar memberi tamparan hebat buat diriku serta mencabar kesabaranku....apa yang mampu aku lakukan hanya menangis dan menangis sambil berdoa kepada-Nya....di samping menzahirkan seberapa banyak nukilan yang mampu untuk meredakan kekecewaan dan sakitnya hati ini....aku tak mampu untuk menjelaskan segala-galanya seandainya setiap apa yang aku jelaskan itu ditempelak dan diperkotak-katikkan...justeru, aku ambil sikap berdiam diri sahaja....terima kasih buat teman-teman yang masih setia bersamaku dan menyokong diriku....bersyukur sangat-sangat kerna di saat hati ini bagaikan dirobek-robek...masih ada lagi insan-insan yang berhati mulia bersamaku....memberi semangat kepadaku...terima kasih semuanya....semoga kebaikan dan perhatian kalian akan diberi ganjaran yang terbaik oleh Allah swt hendak-Nya....aminnn

Di saat ini...aku tidak mahu memikirkan apa-apa lagi...biarlah mereka terus memfitnah dengan kata-kata nista dan menuduh aku tanpa usul pereksa... yang penting aku tahu siapa diri aku yang sebenarnya dan aku juga tahu hala tuju aku selama ini...aku tidak akan mengalah walau seinci kerna yakin Tuhan akan sentiasa bersamaku...aku akan terus berkarya dan menghasilkan seberapa banyak nukilan yg termampu...semoga ianya mampu memberi semangat motivasi serta inspirasi...aku ikhlas kerana Allah swt dalam setiap perlakuan tindakan dan pembicaraanku...apa-apa yang aku lakukan biarlah hanya aku dan DIA sahaja yang tahu maksud dan matlamatku...

sesungguhnya...aku tahu apa yang aku lakukan dan ianya tidak melanggar peradaban kehidupan serta tidak terpesong daripada syariat....aku sentiasa berpegang pada niat yang SATU...segala-galanya semata-mata kerana Allah swt...semoga Allah swt sentiasa merahmati dan memberkati setiap usahaku....aminnn

"Hati Yang Ikhlas Tidak Akan Perasan Dengan Pujian...Tidak Akan Terkesan Dengan Kejian Atau Cercaan...Kerna Hati Itu Tahu... Pandangan Siapa Yang Perlu Diutamakan"

** Penghargaan buat insan-insan yang sentiasa bersama diri ini ....ingatan

dan kasih sayang ini sentiasa ada buat diri kalian...sentiasa mendoakan

yang terbaik...semoga jalinan ukhwah fillah abadan abada dan rasa

kasih sayang ini...akan berkekalan selama-lamanya dengan redha-Nya

Allah swt....aminn 3x Ya Rabbil 'Allammin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan