Selasa, 29 Mac 2011

~KETIKA KEIKHLASAN DIKHIANATI TANPA DIRESTUI...~

~ketika keikhlasan dikhianati tanpa direstui~
(buat seorang insan yg sgt terluka hatinya....)

seketika ini...lewat sore yg dingin ini
tiba-tiba hatiku tersentuh pilu
bagaikan disiat-siat dek belati tajam
pedih terhiris...
luka bertambah parah

setulus kasih dan selautan sayang
yang terbentang di hadapanku...
telah kuperuntukkan untukmu..
dengan berlandaskan keikhlasan yang setulusnya
aku akur dengan ketentuan Illahi...
aku hamparkan permaidani kejujuranku
membiarkan jejak-jejak kasihmu menapak di atasnya
aku redha aku pasrah..

namun...tanpa kusedari
cahaya yg bersinar kuharapkan berlarutan
rupanya kelam juga akhirnya....
panas yang kuharapkan
mendung juga menutupi segala2nya
siapalah aku yg mampu menghadang
apatah lagi menghalangnya....

deraian air mataku berjujuran...
menangisi perpisahan yg tdk pernah aku relakan
segala kasih dan sayang...telah tiada lagi
kau biarkan segala-galanya melayang
bagaikan layang-layang....
tanpa haluan...ditiup angin

keikhlasan yang kuhulurkan
disambut lesu tanpa memberi harapan
aku akhirnya dibiarkan terus meniti kesepian
yang berpanjangan dan berlarutan
siapalah aku di hatimu sebenarnya....
adakah sekadar terminal sementara
adakah sekadar pelabuhan cuma
segalanya merentap seluruh jiwa dan raga
yang terlalu menghargaimu....

seketika ini....
aku cuba bangun kembali
mengumpul semula serpihan-serpihan hati
yang pecah berderai....
bagaikan kaca yg terhempas ke batu...
aku sendiri terpaku..
bersama sendu....
semakin kucuba semakin hampir memori duka itu
mengiringi setiap langkahku...

Ya Allah Ya Tuhanku
berilah hamba-Mu ini kekuatan yg jitu
agar dapat terus meniti hari-hari yang berlalu
dengan semangat dan harapan yang baru
biarpun keikhlasan lalu
telah dikhianati tanpa kerelaanku
tanpa restuku...
dalam kepayahan....
aku perlu akur dan redha...
biarkanlah segalanya berlalu
semoga sinar kebahagiaan kembali menemaniku...

Ya Allah Ya Tuhanku...
berikanlah ketabahan pada diriku
agar mampu berdiri semula
biarpun terasa payah...
semoga diriku sentiasa diberi rahmat..
dan keberkatan oleh-Mu
Aminnn...


~zaza/kkdktdr 30/05/2010~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan