Jumaat, 25 Mac 2011

~BICARA SEKEPING HATI~


~BICARA SEKEPING HATI - 2~

Januari 17, 10:33 am SKPA

tersentak diriku dgn ungkap kata dan lakar bicaramu...benar2 menyentap jantungku dan menghiris relung-relung hatiku....mengapa agaknya sampai begitu sekali tindakanmu....apakah kesilapan dan kesalahanku terhadapmu sehingga kau tega menyakiti dan melukai hatiku...salah aku seandainya aku menyayangimu...???? aku sendiri buntu memikirkannya....kelu rasanya utk terus bebrbicara....terhenti seketika lantunan pena dan tinta...

aku tidak pernah kesal mengenali dirimu...kerna bagiku ini semua adalah anugerah teristimewa dari-Nya...justeru aku amat2 menghargainya dan tidak pernah sedetik pun di hati ini untuk mengkhianati jalinan ukhwah dan kasih sayang ini...kehadiranmu dan insan2 lain di sekelilingku cukup aku hargai kerna kehadiran kalian begitu berharga dan cukup bermakna bagiku....

seringkali berlaku perselisihan antara kita...membungkam tanpa kata.....membisu tanpa suara...sepi seketika tanpa tegur sapa...tanpa usikan manja...tanpa gurauan mesra...aku jadi gelisah dibuatnya...namun akhirnya aku mengalah demi rasa kasih dan sayang yg menyinggah...tidak pernah aku berhelah semata2 untuk mencari @ membuat alasan mudah....aku akur, kerna aku terlalu menghargai ukhwah dan kasih sayang ini....biar apa pun yang terpaksa aku lalui...tidak sesekali aku menyesali di atas segala apa yang terjadi...kerna aku yakini ada hikmah yang menanti....

namun...lontaran kata2 bicaramu hari ini...benar2 menyentuh hati dan menyentap emosi...aku teramat sedih dan pilu sekali....lantaran penilaian dan pentafsiran yang kau beri...benar2 menguji keikhlasan dan kejujuran hati ini...jahat sangatkah diri ini pd pandanganmu...hipokritkah diri ini pada tangganpanmu....???? aku sendiri tidak pasti mengapa dan kenapa...setiap kebaikan kejujuran keikhlasan yg kupertahankan dlm jalinan ukhwah ini....sering dicurigai...bahkan prasangka terus menebal di hati...tidak percayakah dirimu pada diriku walaupun sekadar sekelumit cuma.....

sabar itu separuh daripada iman....kesabaranku sering kupertahankan... kesabaranku tidak pernah diganggu-gugat walau dlm apapun jua keadaan...

seboleh2 nyer aku cuba pastikan benteng kesabaranku tidak goyah tidak punah dan tidak rebah....pertahankan selagi daya...namun, siapalah aku utk mempertahankan semua itu....akhirnya aku kecundang juga...kesabaranku tergugat jua akhirnya...biarpun tanpa rela...

untuk ke sekian kalinya...aku terus berdoa dan berdoa...agar semua ini akan segera berakhir...aku tak ingin kehilangan dirimu juga insan2 lain di sekelilingku...kerna aku terlalu menyayangi dan menghargai...biarpun berat biar pun perit biarpun payah....biarlah masa menentukan segala2 nyer...

semoga diberi ruang dan kesempatan utk kita terus bersama...sampai ke akhir hayat kita...sesungguhnya jalinan ukhwah fillah abadan abada ini suatu anugerah yg terindah...semoga kita semua sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang-Nya...hari ini esok lusa dan hari2 yang seterusnya....aminnn

**bicara sekeping hati....**

sayang...

dalam kekalutan yang menjengah

resah dan gundah turut menyinggah

hati kecil terluka parah

tak mampu aku untuk menyanggah

sayang...

duka bersarang sepi membungkam

jiwa terhiris perit mencengkam

rindu tersasar dibayangi kelam

sayang terlerai di penjuru dendam

sayang...

andai kasih semakin tersisa

jiwa dan raga bersulam derita

tiada kata hilang bicara

sedih menerpa merentap nestaoa

~zaza/17012011/bsh~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan