Selasa, 8 Mac 2011

~SIAPALAH AKU DI MATA MEREKA~

~siapalah aku di mata mereka~


aku bukanlah sesiapa

utk dibangga dan berbangga

aku hanyalah insan biasa

yang hanya menumpang seketika

menghuni ruang maya

bersama pena dan tinta

untuk menzahirkan segala-gala

aku bukanlah sesiapa

sekadar menghulur salam

bersama rasa di jiwa

bersama matlamat yang nyata

untuk membantu sesama manusia

agar tidak terus terluka

agar tidak terus terleka

agar tidak terus berendam air mata

semata-mata kerana Allah Taala

aku bukanlah sesiapa

namun tidak sampai hatiku rasanya

pabila melihat ada insan yg terluka

pabila melihat ada insan yg sengsara

dan membiarkan mereka begitu sahaja

sedangkan aku mampu dan berdaya

untuk membantu biarpun tanpa dipinta...

di saat kalian jatuh dan rebah

aku memimpin tanganmu tanpa lelah

di saat kalian terluka dan kecewa

aku rawati dgn kata-kata dan nukilan yg bermakna

bukan pujian yg aku damba

bukan pengikhtirafan yg pinta

segala-gala nyer kulakukan tanpa dipaksa

ikhlas rela dan penuh redha

kerna itulah janjiku yg utama

dan tidak akan sesekali aku mungkirinya

kalian seumpama anugerah dari-Nya

dan aku terlalu amat menghargainya

dan tidak mungkin akan kupersia-siakannya...

namun...terkadang rasa sedih dan kecewa

menyentap rasa mencengkam jiwa

setelah sekian lama bersama...

putik-putik kasih yg telah bercambah mesra

akhirnya terkulai tanpa dijaga

aku terleka di dalam jaga

aku teluka di dalam duka

tidak mampu aku melepaskan segala-gala

yg telah menjadi pendamping setia

yg telah menjadi sebahagian diri dan jiwa

kini...barulah aku menyedarinya

memang benar...apa yg dikata

aku bukanlah sesiapa...

utk dibangga dan berbangga...

dan aku juga dapat merasainya

mungkin telah tiba detik dan ketika

mungkin aku perlu utk berundur jua

walaupun kasih dan sayang telah sebati di jiwa

walaupun rindu sarat di dalam dada

hakikat yang tidak mampu dinafikannya

siapalah aku di mata mereka....

di kesempatan yg ada

izinkan aku memohon maaf di atas segala-gala

mungkin aku bukanlah yg terbaik utk terus bersama...

terima kasih yg tidak terhingga

kerana memberi kesempatan yg begitu berharga

untuk mengenali memahami mengasihi menyayangi dan merindui setiap ketika...

biarpun mungkin hanya aku sahaja yg merasainya...

~zaza/11022011/bsh~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan